گرانول چیست؟

اگر از جمله کسانی هستید که در صنعت پلیمر و پلاستیک، فعالیت می کنند یا به این حوزه علاقه مندید؛ حتما کلمه گرانول را شنیده اید. به طور کلی می توان گفت گرانول، مواد اولیه ای است که برای ساخت پلاستیک ها از آن استفاده می شود.

اگر به این حوزه علاقه مند باشید و به دنبال دریافت اطلاعات بیشتر به این مطلب هدایت شده باشید؛ حتما سوالاتی از قبیل اینکه گرانول چیست، چه مزایایی  دارد؟ روش های تولید آن به چه شکل است؟ و به چه شکل هایی تولید می شود و به طور کلی بازار مصرف گرانول به چه شکل است؟؛ ذهنتان را مشغول کرده است. در این مقاله به تمام این سوالات پاسخی کامل خواهیم داد.

گرانول چیست؟

اگر بخواهیم تعریف کلی از گرانول ارائه دهیم، باید بگوییم به شکل خاصی از مواد پلیمری که به صورت دانه دانه می باشد؛ گرانول گفته می شود. بنابراین تعریف، بر خلاف تصور بسیاری از افراد، این ماده، نوع خاصی از پلیمر نیست.

گرانول چه کاربردی دارد؟

گرانول ها نسبت به انواع دیگر مواد اولیه تولید پلیمر، طرفداران بیشتری دارند؛ چرا که نسبت به انواع پودری، ساده تر می توان از آن ها استفاده کرد و مانند انواع پودری، در هوا پخش نمی شود. به دلیل این تمایل به استفاده از گرانول ها که به شکل دانه دانه هستند؛ تولیدکنندگان بیشتر به خرید آنها تمایل دارند و تمایل به خرید آنها بیشتر است.

انواع گرانول

به طور کلی انواع گرانول را می توان به سه دسته کلی پلی اتیلن، پلی پروپیلن و پلی کربنات، تقسیم کرد.

گرانول پلی اتیلن

پلی اتیلن، از پلیمریزاسیون گاز پروپیلن در حضور یک سیستم کاتالیزور تولید می شود. این ماده اولیه معمولاً به شکل گلوله، پودر، الیاف برای تولید اقلام دیگر استفاده می شود و در حال حاضر پلی اتیلن، یکی از رایج ترین انواع گرانول است.

حتی می توان از مواد بازیافتی این گرانول را استخراج کرد و با استفاده از دستگاه گرانول ساز، آن را تولید کرد. از مواد بازیافتی حاصله می توان در محصولاتی که نیاز به گرانول با خلوص بالا ندارند؛ استفاده کرد. اما اگر نیاز به مواد اولیه با خلوص بالا باشد؛ می توان از پودر درجه یک پلی اتیلن، این مواد را با خواص و کیفیت بسیار بالا و البته هزینه بیشتر تولید کرد.

از انواع مهم گرانول های پلی اتیلن می توان پلی اتیلن سنگین (HDPE) و سبک (LDPE) را نام برد.

انواع گرانول

گرانول سبک، یک ماده انعطاف پذیر با شکل پذیری بالا اما کشش سطحی کم است و عموما برای تولید کیسه های خرید پلاستیکی، از آن استفاده می شود.

گرانول سنگین هم شکل کریستالی داشته و پلاستیک را سفت می کند؛ در نتیجه برای اقلامی همچون سطل زباله، تخته برش و غیره مناسب است.

به طور کلی از گرانول پلی اتیلن برای تولید کیسه فریزر رولی، ظروف و بطری ها، اسباب بازی ها، فلاسک ها، سطل ها، مخازن، دمپایی پلاستیکی و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود.

گرانول پلی کربنات

این گرانول ها از پلیمرهای شفاف است؛ که به دلیل شفاف بودن و امکان انتقال نور، برای ساخت وسایل مختلفی همچون چراغ خودروها، تجهیزات پزشکی، قطعات پلاستیکی لوازم خانگی و غیره استفاده می شوند.

گرانول پلی پروپیلن

این گرانول ها معمولا به شکل گلوله، پودر، الیاف و گرانول های پلاستیکی برای ساخت اقلام دیگر استفاده می شوند. از مزیت های آنها، این است که در برابر بسیاری از حلال های شیمیایی، اسیدهای رقیق شده و بازها مقاوم است و در برابر حرارت با نقطه ذوب 160 یا 170 درجه سانتی گراد، مقاومت می کند.

از این نوع از گرانول ها برای تولید بسیاری از لوازم استفاده می شود. به عنوان مثال از گرانول پلی پروپیلن، می توان برای تولید الیاف فرش، اجزای خودرو، طناب، لباس زیر حرارتی، لوازم التحریر و ظروف یکبار مصرف، تجهیزات آزمایشگاهی، اسکناس های پلیمری، کاربرد بسته بندی، تجهیزات پزشکی و غیره استفاده کرد.

روش های تولید گرانول

گرانول ها را می توان از هر نوع ماده پلاستیکی تولید کرد. به عنوان مثال می توان با استفاده از دستگاه گرانول ساز و به کار بردن مواد بازیافتی و ضایعاتی، آنها را تولید کرد. با توجه به کاربرد بسیاری که این مواد دارند؛ بسیاری از افراد تمایل دارند به این صنعت وارد شده و درآمد کسب کنند. همچنین با توجه به موارد متعددی که از این مواد اولیه استفاده می شود؛ روش های متفاوت و متنوعی هم برای تولید آن وجود دارد.

به طور کلی خط تولید گرانول به دو شکل کلی وجود دارد:

خط تولید گرانول رشته ای

در خط تولید رشته ای از ماشین آلات ساده تری برای تولید استفاده می شود. روش تولید به صورت رشته ای به این شکل است که انواع پلاستیک، پس از گذر از مراحل مختلف، به شکل رشته های باریک در می آیند و گرانول های تولید شده، خرده پلاستیک های به شکل خطوط رشته ای هستند.

خط تولید گرانول خشک

خط تولید این نوع از گرانول ها نسبت به انواع رشته ای، از پیچیدگی بیشتری برخوردار است. در این روش، خرده پلاستیک های حاصل از مواد بازیافتی، پس از ذوب شدن و عبور از صافی ها، برش داده شده و وارد دستگاه مکنده شده و در نهایت سرد و خشک می شوند.

انواع دستگاه گرانول ساز

از انواع دستگاه گرانول ساز، برای تولید آن استفاده می شود. به طور کلی این دستگاه ها در دو نوع تک پیچ و دو پیچ تولید می شوند. دستگاه های تک پیچ دارای یک پمپ هستند و به ندرت به تعمیر نیاز پیدا می کنند و کاربرد بیشتری هم نسبت به دستگاه های دوپیچ دارند.

دستگاه گرانول ساز

پیشنهاد می کنیم اگر قصد خرید دستگاه گرانول ساز با قیمت پایین تر دارید؛ دستگاه دو پیچ را خریداری کنید. دستگاه تک پیچ هم در سه نوع رشته ای، عدسی و دو مرحله ای تولید می شود و از جمله پرکاربردترین و پر استفاده ترین دستگاه ها است.

از دیگر تفاوت های دستگاه تک پیچ و دوپیچ این است، که از نوع تک پیچ این دستگاه برای پمپاژ حجم بالایی از مواد و از نوع دو پیچ برای ترکیب کردن مواد استفاده می شود. همچنین دستگاه تک پیچ عموما برای صنعت بازیافت مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه دو پیچ مصرف انرژی پایین تری داشته و حرارت کمتری هم تولید می کند. از دیگر ویژگی های دستگاه دو پیچ، می توان سرعت بالا و امکان استفاده از انواع مواد اولیه را نام برد. اما اگر میخواهید این فرآیند را در فشار بالایی انجام دهید، دستگاه های تک پیچ انتخاب مناسبتری برای شماست.

بازار مصرف گرانول

همانطور که گفته شد، از گرانول در بسیاری از صنایع پلیمری و برای تولید بسیاری از محصولات پلاستیکی، استفاده می شود. از گرانول های صنعتی در تولید محصولاتی همچون ظروف یکبار مصرف، کیسه فریزر تکی، دستکش های نایلونی، سطل زباله و بسیاری از محصولات دیگر استفاده می شود. با توجه به گستردگی محصولات تولیدی در این حوزه، بازار مصرف گرانول هم بازار بزرگی خواهد بود و بسیاری از تولیدکنندگان به خرید این ماده اولیه نیاز خواهند داشت.

به همین دلیل راه اندازی یک کسب و کار، بر این اساس و تولید گرانول با داشتن یک خط تولید آن و دستگاه های مربوطه می تواند سودآور باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و آشنایی با دستگاه ها و ماشین آلات مربوط به این حوزه به محصولات دامون مبنا مراجعه کرده و یا از متخصصین ما مشاوره دریافت کنید. همچنین شما می توانید برای خرید این دستگاه ها و راه اندازی کسب و کار خود با مشاورین دامون مبنا تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *