راه اندازی خط تولید آب معدنی

تولید آب معدنی یکی از کسب و کارهای پر سود و پر درآمد در ایران است. سرچشمه‌های بی‌نظیر آب طبیعی باعث شده است که تعداد کارخانه‌های تولید آب معدنی هر ساله افزایش پیدا کند.

تولید آب معدنی روش ثابت و مشخصی دارد. سود فروش هر بطری آن از نظر اقتصادی قابل توجیه است. پس اگر به راه اندازی خط تولید آب معدنی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب از دامون مبنا را مطالعه کنید. در این مقاله قصد داریم به طور کامل هزینه راه اندازی خط تولید آب معدنی و نحوه شروع این کار را بررسی کنیم.

مراحل راه اندازی خط تولید آب معدنی

مراحل راه اندازی خط تولید آب معدنی

قبل از اینکه درباره روش تولید آب معدنی صحبت کنیم، ابتدا باید اطلاعاتی درباره مراحل راه اندازی خط تولید آب معدنی بیان کنیم. برای شروع کار با خط تولید آب معدنی این محصول باید مراحل زیر را طی کنید:

1. ایجاد طرح کسب و کار

اولین و مهم‌ترین مرحله برای راه اندازی خط تولید آب معدنی، ایجاد طرح کسب و کار است. برای اینکه بتوانید طرح کسب و کار ایجاد کنید، ابتدا باید درباره بازار خرید و فروش این محصول، به خوبی تحقیق کنید. در این طرح، کسب و کار به طور کامل بررسی می‌شود که آیا راه اندازی خط تولید این محصول، مقرون به صرفه است یا خیر و میزان درآمد حاصل از آن چقدر است. همچنین لازم است استراتژی بازاریابی طراحی شود تا شما بتوانید با سایر کسب و کارهای مشابه رقابت کنید.

تعداد کارکنان و وظایف هر کدام به همراه حقوق ماهیانه باید در طرح کسب و کار نوشته شود. آماده کردن طرح کسب و کار، به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دقیقی درباره نحوه راه اندازی خط تولید آب معدنی و عملکرد خود داشته باشید و راحت‌تر برای مراحل بعدی برنامه‌ریزی کنید. همچنین اطلاعاتی مثل محل کسب و کار، میزان سود و بازدهی سالیانه باید در یک طرح توجیهی کسب و کار نوشته شود.

2. دریافت مجوز

بعد از اینکه وضعیت بازار را بررسی کردید، باید برای دریافت مجوز اقدام کنید. برای دریافت مجوز باید محل کارخانه و نحوه عملکرد شما مشخص باشد. اگر تمامی مدارک به طور کامل تهیه شده و در اختیار ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه قرار بگیرد، ممکن است طی مدت زمان چند ماه، مجوز راه اندازی خط تولید آب معدنی صادر شود.

3. یافتن تامین کننده مواد اولیه

پیدا کردن تامین کننده، یکی از مهم‌ترین مراحل راه اندازی خط تولید آب معدنی است. تا زمانی که شما منابع کافی برای تهیه مواد اولیه نداشته باشید، نمی‌توانید محصولات با کیفیتی تولید کنید. برای تولید این محصول باید به دنبال یک منبع مناسب باشید.

از طرفی همکاری با کارخانه‌های دیگر که در زمینه تولید بطری پلاستیکی یا تصفیه آب فعالیت می‌کنند، می‌تواند به شما کمک کند محصولات با کیفیتی تولید کنید. برای پیدا کردن تامین کننده عجله نکنید و به دنبال تامین کننده‌هایی باشید که بهترین قیمت را به شما ارائه می‌دهند. اگر قیمت مواد اولیه زیاد باشد، سود حاصل از فروش محصول چندان مناسب نخواهد بود.

محصولات مرتبط: خط تولید آب میوه

4. پیدا کردن محل مناسب برای راه اندازی کارگاه

اگر برای دریافت مجوز اقدام کرده‌اید و هنوز محل مناسبی برای راه اندازی خط تولید این محصول در نظر نگرفته‌اید، در این مرحله باید برای پیدا کردن محل مناسب برای افتتاح کارخانه یا کارگاه اقدام کنید. محل کارخانه باید نزدیک به منابع آب طبیعی باشد و دسترسی آن به سایر امکانات نیز باید هنگام خرید یا اجاره کارگاه، مورد توجه قرار گیرد.

5. خرید ماشین آلات و تجهیزات

خرید ماشین آلات و تجهیزات لازم، مهم ترین مرحله برای راه اندازی خط تولید آب معدنی است. ماشین آلات خط تولید آب معدنی، باید کاملاً استاندارد باشند و از جدیدترین تکنولوژی تصفیه آب دنیا استفاده کنند. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم از خرید ماشین آلات و تجهیزات دست دوم که کارایی و کیفیت مناسبی ندارند، خودداری کنید.

تمامی تجهیزات و دستگاه‌هایی که در کارخانه شما قرار دارند، از طرف سازمان‌های مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرند. بنابراین بهتر است از همان ابتدا دستگاه‌های با کیفیت خریداری کنید. ماشین آلات خط تولید آب معدنی شامل موارد زیر هستند:

  • دستگاه تری بلوک
  • دستگاه لیبل چسبان
  • دستگاه جت پرینتر
  • دستگاه بادکن بطری
  • دستگاه شیرینگ پک تونلی
  • نوار بالابر بسته های شیرینگ شده

شما عزیزان می‌توانید جهت تهیه دستگاه های مورد نیاز برای تولید آب معدنی با کیفیت، با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید تا ضمن دریافت مشاوره های لازم، بهترین و باکیفیت ترین گزینه را خریداری کنید.

مراحل تولید آب معدنی، چگونه آب معدنی تولید کنیم؟

مراحل تولید آب معدنی

تولید این محصول از چند مرحله ساده تشکیل شده است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

1. سالم سازی

آبی که از منابع طبیعی مثل کوه یا چشمه وارد شبکه خط لوله کارخانه شما می‌شود، باید ابتدا به طور کامل تصفیه شود. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی که باید خریداری کنید، دستگاه‌های تصفیه آب است. در این مرحله باید از طریق روش‌های شیمیایی یا فیزیکی، ناخالصی‌های آب را جدا کرده و آبی سالم و پاکیزه به دست آورید.

  • در مرحله سالم سازی آب معدنی، ابتدا باید ذرات سنگین و درشت ته نشین شود. این کار به کمک جابجایی آب از منابع طبیعی به محل کارخانه انجام می‌شود. در واقع ورود آب به خطوط لوله کشی، باعث ته نشینی ذرات درشت خواهد شد.
  • آبی که از منبع به کارخانه منتقل می‌شود، در نهایت وارد مخازن ذخیره آب می‌شود. این مخازن باید کاملاً تمیز و استریل شده باشند و هیچ باکتری درون آنها وجود نداشته باشد.
  • آبی که وارد مخازن می‌شود، در مرحله بعد درون دستگاه‌های تصفیه آب قرار می‌گیرد. این سیستم‌های تصفیه از نوعی ذرات کوچک یونی یا شنی تشکیل شده‌اند که ذرات معلق و شناور موجود در آب را به خود جذب می‌کنند. در نتیجه آب خالص و پاکیزه تولید می‌شود.
  • در مرحله قبل ذرات یونی که ذرات شناور با بارهای منفی یا مثبت را به خود جذب می‌کنند، می‌توانند تا حدود زیادی آلودگی آب را از بین ببرند. ولی برای از بین بردن رنگ و بوی بد آب، باید از کربن فعال استفاده شود. کربن فعال باعث می‌شود که رنگ و بوی بد آب از بین برود.

2. فیلتراسیون

  • مرحله بعدی، فیلتراسیون آب است. فیلتراسیون آب که شامل نوعی فیلترهای حرفه‌ای برای تصفیه آب می‌باشد، قادر است به طور کامل تمام ذرات ریزی که با چشم دیده نمی‌شوند را از بین ببرد.
  • در نهایت زمانی که آلودگی و ذرات شناور آب بطور کامل از بین رفت، از اشعه فرابنفش برای ضدعفونی کردن آب استفاده می‌شود.

3. پر کردن آب بطری

مرحله بعدی پر کردن آب بطری است. ابتدا بطری‌ها باید شستشو شوند. برای شستشوی بطری‌ها از یک دستگاه با آب گرم استفاده می‌شود. بعد از نابودی غبار و الودگی، بطری‌ها وارد دستگاه پرکن می‌شوند. در این مرحله، آب با مقدار مشخص درون بطری‌های ریخته شده و بطری درب بندی می‌شود. روش‌های پر کردن بطری به شکل اتوماتیک و نیمه اتوماتیک است.

4. بسته بندی بطری پلاستیکی

مرحله آخر، بسته بندی و برچسب زنی است. در این مرحله بطری‌های آب برچسب زده می‌شوند. روی برچسب اطلاعاتی مثل قیمت، برند سازنده، تاریخ تولید و غیره ذکر شده است. در نهایت بطری‌های پلاستیکی، وارد کارتن بسته بندی می‌شوند و راهی بازار خواهند شد.

مشکلات تولید آب معدنی

  • یکی از مهمترین مشکلاتی که برای تولید آب معدنی وجود دارد، مشکلات مربوط به تصفیه آب است. شما باید آب را به صورتی تصفیه کنید که تمامی املاح معدنی و مفید در آب از بین نرود و در عین حال، آبی سالم و بدون آلودگی ارائه دهید. انجام این کار بسیار سخت است و نیاز به دستگاه‌های پیشرفته دارد.
  • مشکل دیگر در رابطه با تولید این محصول، وضعیت بازار است. طی چند سال اخیر کارخانه‌های مختلفی برای تولید آب معدنی شروع به فعالیت کردند که باعث شدند این کسب و کار در بازار به حالت اشباع برسد. یعنی اگر شما بخواهید یک کارخانه جدید احداث کنید، باید ویژگی‌های متمایزی نسبت به دیگر کسب و کارهای فعال در این زمینه داشته باشید تا محصولات شما فروخته شود، در غیر این صورت تمامی فروشندگان و خریداران ترجیح می‌دهند از برندهای قدیمی خرید کنند.

قیمت تمام شده یک بطری آب معدنی

هزینه راه اندازی خط تولید آب معدنی باید حساب شده باشد تا بتوانید بعد از احداث کارخانه، قیمت تمام شده یک بطری را پیش بینی کنید. قیمت تمام شده یک بطری آب‌معدنی به عوامل مختلفی بستگی دارد.

· قیمت مواد اولیه

مهمترین عامل تاثیر گذار بر قیمت نهایی، قیمت مواد اولیه است. مواد اولیه تولید این محصول شامل آب طبیعی است که از کوه یا چشمه گرفته می‌شود.

· تولید بطری پلاستیکی

بدیهی است که برای تهیه آب با کیفیت، باید هزینه بیشتری پرداخت شود. با توجه به اینکه فرآیند تصفیه آب برای تمامی کارخانه‌ها یکسان است، بخش زیادی از هزینه‌ها مربوط به تولید بطری پلاستیکی یا برچسب‌ها خواهد بود.

برخی از کارخانه‌ها ترجیح می‌دهند خط تولید بطری پلاستیکی راه اندازی کنند تا نیازی به کسب و کارهای دیگر نداشته باشند. امروز حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه نهایی (تمام شده) یک بطری آب معدنی، مربوط به بطری پلاستیکی می‌باشد.

هزینه راه اندازی خط تولید آب معدنی

اگر می‌خواهید یک کارخانه برای خط تولید آب معدنی اندازی کنید، باید به ظرفیت تولید تعداد بطری در هر ساعت توجه کنید. برای تولید تعداد زیاد بطری آب معدنی در یک ساعت، نیاز به دستگاه‌های حرفه‌ای و منابع تامین کننده مطمئن دارید.

هزینه‌های مربوط به راه اندازی کارخانه و تولید بطری پلاستیکی هر کدام باید جداگانه محاسبه شود. همچنین هزینه‌های مربوط به تجهیزات، وسایل لازم برای آزمایشگاه تصفیه آب و سایر دستگاه‌های کارخانه نیز وجود دارد که از قبل و هنگام بررسی طرح توجیهی کسب و کار، باید مورد توجه قرار بگیرد.

شما علاوه بر هزینه های ثابت باید هزینه های جاری همچون حقوق و دستمزد، هزینه سوخت و انرژی، مواد اولیه و استهلام، نگهداری و تعمیرات را در هزینه های خود در نظر بگیرید.

اگر می‌خواهید کارخانه خود را با هزینه کمتری راه اندازی کنید، باید از مشاورین کسب و کار کمک بگیرید تا با برآورد هزینه‌ها به شما کمک کنند. شما می توانید با تولید بطری های پلاستیکی، تا مقدار زیادی هزینه های خود را کاهش دهید و برای این کار از دستگاه گرانول ساز استفاده کنید. همچنین برای تولید این بطری ها می توانید از دستگاه های مرتبط همچون دستگاه تزریق پلاستیک استفاده کنید.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: راهنمای خرید دستگاه تزریق پلاستیک

بازاریابی و فروش آب معدنی

در این مطلب درباره هزینه راه اندازی خط تولید آب معدنی صحبت شد. علاوه بر طی همه مراحل مشخص شده در این مطلب شما باید به بازاریابی و فروش آب معدنی توجه ویژه ای داشته باشید. شما باید با بسته بندی مناسب، برندسازی و تعیین بازار هدف خودتان، در این راستا قدم بردارید.

پیشنهاد می کنیم در این مسیر حتما بازاریابی را جدی بگیرید. چرا که بدون بازاریابی درست و اصولی، نمی توان فروش و در نتیجه سوددهی بالایی داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *