لیوان کاغذیی

امروزه ظروف یکبار مصرف یکی از پرکاربردترین انواع ظروف مورد استفاده در سراسر جهان هستند که در انواع مختلفی تولید و در بازار عرضه می‌شوند. در این میان لیوان‌های یکبار مصرف کاغذی را می‌توان پرکاربردترین نوع ظروف یکبار مصرف دانست که توانسته است به دلیل برخورداری از ویژگی‌ها و مزایای مختلف، جای لیوان‌های پلاستیکی را بگیرد و مورد توجه مصرف‌کنندگان باشد. مزایای این نوع لیوان‌های یکبار مصرف باعث شده که شاهد استفاده از آن‌ها در موقعیت‌ها و مکان‌های مختلف باشیم و از آن‌ها برای مصرف انواع نوشیدنی سرد و گرم و برخی مواد غذایی استفاده کنیم. همانطور که از نام این نوع لیوان‌ها می‌توان حدس زد از مواد کاغذی در تولید آن‌ها استفاده می‌شود که در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع کاغذهای مورد استفاده در تولید این لیوان‌ها بپردازیم.

 

جنس لیوان کاغذی چیست

لیوان‌های کاغذی یکی از پرکاربردترین انواع ظروف یکبار مصرف به حساب می‌آیند که در مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا از این لیوان‌ها به منظور مصرف انواع مایعات سرد و گرم استفاده می‌شود به همین دلیل جنس این لیوان‌ها باید به گونه‌ای باشد که مایع داخل لیوان به بیرون نفوذ نکند. به همین دلیل این امکان وجود ندارد که جنس لیوان یکبار مصرف از کاغذ یا مقوای ساده باشد؛ در تولید لیوان‌های کاغذی معمولا قسمت داخلی لیوان به پلی اتیلن آغشته می‌شود که استفاده از این ماده باعث می‌شود نفوذ مایع از داخل به خارج لیوان رخ ندهد.

لیوان کاغذی

 

معرفی پلی اتیلن در لیوان کاغذی

کاغذ پلی اتیلن به دلیل اینکه از خاصیت ضد آب بودن برخوردار است مورد توجه تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران در حوزه ساخت لیوان کاغذی قرار گرفته است. با توجه به افزایش میزان تولید انواع ظروف یکبار مصرف و همچنین لیوان‌های کاغذی باعث شده که نیاز به تأمین مواد اولیه پلی اتیلن نیز رو افزایش باشد؛ همین امر سبب شده است که به منظور تأمین کاغذ پلی اتیلن مورد نیاز این صنایع، واردات از سایر کشورها انجام شود.

کاغذ پلی اتیلن مورد نیاز برای تولید لیوان‌های کاغذی و سایر ظروف یکبار مصرف معمولا از کشورهایی وارد می‌شود که از اعتبار و برند خاص در این زمینه برخوردار هستند. کاغذهای پلی اتیلن یک رو که در تولید انواع لیوان‌های کاغذی یکبار مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرند به کاغذهایی گفته می‌شوند که یک سمت آن‌ها به پلی اتیلن آغشته شده است. این کاغذ که در ابعاد و سایزهای مختلفی در دسترس قرار دارد و از سمت دیگر سفید رنگ هستند.

روی آغشته به پلی اتیلن در این نوع کاغذها که در قسمت داخلی لیوان کاغذی با سایر ظروف یکبار مصرف قرار می‌گیرد نقش حفاظتی داشته و از نشت مواد و مایعات به بیرون جلوگیری می‌کنند. اما روی دیگر کاغذ که سفید رنگ بوده در قسمت بیرونی لیوان و سایر ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرد جنبه زیبایی داشته و معمولا از طرح‌های مختلف بر روی آن استفاده می‌شود.

 

کاغذ استروک چیست

به کاغذهای برش خورده و چاپ شده پلی اتیلن کاغذ استروک گفته می‌شود که در طرح‌های مختلف طراحی و تولید می‌شوند. باور بسیاری از افراد این است که به تنهایی و توسط کاغذ استروک می‌توان یک لیوان کاغذی یکبار مصرف تولید کرد؛ در صورتی که این باور غلط بوده و کاغذ استروک کاغذی است که دور تا دور لیوان چسبانده می‌شود تا بتوان بر روی آن طرح‌های مختلف را چاپ کرد. کاغذهای استروک در واقع بر روی قسمت بیرونی لیوان قرار می‌گیرند که نقش زیبایی داشته و معمولا با چاپ طرح‌های مختلف بر روی آن، از این ماده به عنوان یک ابزار تبلیغاتی نیز استفاده می شود.

از مهم‌ترین ویژگی‌ کاغذهای استروک می‌توان به استحکام زیاد و مقاومت گرمایی بالا اشاره کرد که باعث می‌شود در برخورد با مایعات داغ شکل اولیه خود را حفظ کرده و همچنان با دوام و استحکام باشند. این کاغذها دارای تأییده ITC بوده که به این معنی است که استفاده از این نوع لیوان‌ها هیچگونه خطر و آسیبی به دنبال نخواهد داشت. در صورتی که از کاغذهای استروک دو رو پلی اتلین در تولید لیوان کاغذی استفاده شود، لیوان تولید شده از استحکام و دوام بیشتری برخوردار خواهد بود. از این نوع کاغذهای استروک معمولا برای بسته‌بندی‌های خاص مانند انواع لبنیات، بستنی و غیره استفاده می‌شود.

نوشیدنی داغ در لیوان کاغذی

 

لیوان کاغذی کرافت

یکی دیگر از انواع کاغذهایی که در تولید لیوان‌های کاغذی یکبار مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاغذ کرافت نام دارد. مقاومت مکانیکی بالا، قدرت جذب زیاد، تجزیه‌پذیر بودن در محیط زیست، قیمت پایین و تنوع بالا از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع کاغذ به حساب می‌آید که باعث محبوبیت آن شده است. این کاغذها سبک نوستالژیک دارند که در جلب نظر مشتریان بسیار مؤثر عمل می‌کنند. کشور آلمان را می‌توان مبدع و اولین تولید کننده این نوع کاغذ در دنیا دانست که در آن خمیر کاغذ یا مقوا طی یک فرایند شیمیایی به این نوع کاغذ تبدیل می‌شود. واژه کرافت در زبان آلمانی به معنای مقاومت و قدرت است که یکی از ویژگی‌های اصلی این نوع کاغذ نیز به حساب می‌آید.

خمیری که در فرایند تولید و بازیافت کاغذ کرافت به دست می‌آید از مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده که دلیل اصلی آن وجود پلیمر زیاد در ساختار اولیه آن است. برای تولید کاغذ کرافت می‌توان از طیف گسترده‌تری از درختان نسبت به سایر کاغذها استفاده کرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های کاغذ کرافت مورد استفاده در تولید لیوان کاغذی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تنوع بالا
  • قدرت جذب بیشتر
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن
  • قابلیت کشسانی بالا
  • مقاومت بسیار زیاد در برابر پارگی
  • قابلیت الاستیسیته بالا
  • قابلیت مقاومت مکانیکی بالا
  • سازگاری مناسب با محیط زیست

بیشتر بخوانید: دستگاه تولید دستمال کاغذی

ویژگی های لیوان کاغذی

بازیافت

امروزه لیوان کاغذی یکبار مصرف به دلیل ویژگی‌ها و مزایایی که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته و توانسته است در بازار مصرف، جایگاه خود را در بین مصرف کنندگان پیدا کند. ویژگی‌های این نوع لیوان یکبار مصرف باعث شده که مصرف‌کنندگان تمایل بیشتری به استفاده از لیوان کاغذی به جای لیوان پلاستیکی داشته باشند. از مهم‌ترین ویژگی‌های لیوان‌های یکبار مصرف کاغذی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • سازگاری با محیط زیست: با توجه به استفاده از مواد اولیه کاغذی و طبیعی در تولید لیوان کاغذی و عدم استفاده از پلاستیک و مواد شیمیایی، این محصول کاملا با محیط زیست سازگار بوده و آسیب جدی به آن وارد نخواهد کرد. به همین دلیل با استقبال بیشتری از سوی مصرف کنندگان روبرو شده است.
  • قابلیت بازیافت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لیوان یکبار مصرف کاغذی، قابلیت بازیافت آن است که به راحتی با استفاده از آب و دستگاه‌های مخصوص به خمیر کاغذ تبدیل شده می‌تواند مجدد در فرایند تولید لیوان و ظروف یکبار مصرف کاغذی مورد استفاده قرار بگیرد.
  • زیست تخریب‌پذیر: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لیوان یکبار مصرف کاغذی که باید به آن اشاره کرد، زیست تخریب‌پذیر بودن آن است. این لیوان‌ها و مواد اولیه استفاده شده در تولید آن‌ها به راحتی در طبیعت تجزیه شده و به دلیل عاری بودن از مواد شیمیایی و سمی آسیب جدی به محیط زیست وارد نمی‌کنند.
  • تنوع فراوان: یکی دیگر از ویژگی‌های لیوان یکبار مصرف کاغذی این است که می‌توان آن‌ها را در ابعاد و اندازه‌های مختلف و همچنین طرح‌ها و رنگ‌های متنوع تولید کرد. حتی می‌توان از این لیوان‌ها به عنوان ابزاری برای تبلیغات نیز بهره برد.
  • ایمنی و اطمینان: از دیگر ویژگی‌های مهم لیوان یکبار مصرف کاغذی ایمنی و اطمینان در مصرف آن‌ است. این لیوان‌ها با استفاده از مواد اولیه‌ای تولید می‌شوند که با مایعات و مواد غذایی مختلف وارد واکنش شیمیایی نمی‌شوند و به همین دلیل بی‌خطر بوده و با اطمینان می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

 

تفاوت لیوان کاغذی و لیوان پلاستیکی

لیوان پلاستیکی

لیوان کاغذی و پلاستیکی یکبار مصرف در عین تفاوت‌های موجود، شباهت‌های زیادی نیز دارند. فرایند ساخت هر دو نوع لیوان‌ها بسیار ساده و کم‌ هزینه است و اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها در نوع مواد اولیه مورد استفاده خلاصه می‌شود. در ساخت و تولید لیوان‌های کاغذی نیاز به قطع درختان برای تأمین مواد اولیه وجود دارد در حالی که برای تولید نوع پلاستیکی می‌توان از پلمیرهای مصنوعی استفاده کرد. استفاده از درختان و مواد طبیعی در تولید لیوان کاغذی باعث می‌شود که آلاینده کمتری تولید شده و همچنین این لیوان‌ها در طبیعت به راحتی تجزیه شوند؛ در صورتی که لیوان‌های پلاستیکی به آب و منابع طبیعی کمتری برای تولید نیاز دارند. به طور کلی هر دو محصول می‌توانند به محیط زیست آسیب وارد کنند اما مدل‌های پلاستیکی در دراز مدت به دلیل تأثیرات منفی که بر روی خاک دارند، آسیب جدی‌تری به محیط زیست وارد می‌کنند.

یکی دیگر از تفاوت‌های لیوان کاغذی و پلاستیکی این است که نوع کاغذی زمانی که در معرض حرارت ناشی از نوشیدنی یا مواد غذایی مختلف قرار می‌گیرد خطر جدی برای سلامتی انسان نداشته و در صورتی که توسط سایر حیوانات نیز بلعیده شود مشکل جدی به وجود نخواهد آورد. در صورتی که لیوان‌های پلاستیکی در صورت گرم شدن واکنش شیمیایی داشته و می توانند مواد سمی و خطرناک آزاد کنند که در صورت ورود به نوشیدنی و مواد غذایی سلامتی انسان را با خطر جدی مواجه می‌کند.

یکی دیگر از تفاوت‌های دیگری که باعث برتری لیوان کاغذی نسبت به لیوان پلاستیکی می‌شود، رنگ‌پذیری بالاتر کاغذ نسبت به مواد پلاستیکی و پلیمری مورد استفاده در تولید لیوان پلاستیکی است. به همین دلیل لیوان‌های کاغذی گزینه بهتری برای استفاده‌های تبلیغاتی به حساب می‌آید و بسیاری شرکت‌ها و برندها از این نوع لیوان‌ها به منظور درج لوگو و معرفی کسب و کار و تجارت خود به سایر افراد استفاده می‌کنند.

قابلیت بازیافت و استفاده مجدد را می‌توان از دیگر تفاوت‌های لیوان کاغذی یکبار مصرف با نوع پلاستیکی آن دانست. گرچه پلاستیک نیز از قابلیت بازیافت برخوردار است اما پلمیرهای مورد استفاده در تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی مانند پلی پروپیلن رابطه خوبی با بازیافت و استفاده مجدد ندارند. این در صورتی است که لیوان‌های کاغذی یکبار مصرف را می‌توان به راحتی و در طی یک فرایند ساده به خمیر کاغذ تبدیل کرده و مجدد از آن برای تولید انواع ظروف یکبار مصرف کاغذی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: دستگاه تولید لیوان کاغذی

انواع خمیر کاغذ کدام است؟

خمیر کاغذ

به ماده‌ای که از انواع مواد اولیه از جمله چوب درختان فرآوری شده بدست می‌آید و فرم و شکل خمیری دارد، خمیر کاغذ گفته می‌شود. در واقع خمیر کاغذ ماده اولیه تولید انواع کاغذ به حساب می‌آید که با نام پالپ نیز شناخته می‌شود. خمیر کاغذ که در نهایت به انواع کاغذ تبدیل شده و در صنایع مختلف و به منظور تولید محصولات متنوع به کار گرفته می‌شود، در انواع مختلفی وجود دارد؛ از مهم‌ترین انواع خمیر کاغذ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خمیر کاغذ ساخته شده از چوب
  • خمیر کاغذ ساخته شده مواد بازیافتی مثل کاغذ باطله
  • خمیر کاغذ شیمیایی
  • خمیر کاغذ مکانیکی
  • خمیر کاغذ نیمه شیمیایی
  • خمیر کاغذ رنگ بری شده
  • خمیر کاغذ نیمه رنگ بری شده
  • خمیر کاغذ رنگ بری نشده
  • خمیر کاغذ الیاف بلند
  • خمیر کاغذ الیاف کوتاه

 

لیوان کاغذی یکبار مصرف که بدون شک پرکاربردترین ظرف یکبار مصرف به حساب می‌آید، با استفاده از مواد اولیه مختلفی تولید می‌شود. اصلی‌ترین ماده اولیه مورد استفاه در تولید و ساخت این نوع لیوان‌ها، کاغذ محسوب می‌شود که در انواع مختلفی و با اهداف متفاوت به کار گرفته می‌شود. بر خلاف باور عموم که از یک لایه کاغذ می‌توان لیوان کاغذی تولید کرد، به کاغذهای مختلفی برای تولید و ساخت یک لیوان کاغذی نیاز است که هر کدام از این کاغذها ویژگی‌های خاص خود را داشته و برای اهداف متفاوتی به کار گرفته می‌شوند.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل درباره تفاوت لیوان یکبار مصرف کاغذی و پلاستیکی صحبت کنیم و تمامی مزایا و برتری های لیوان کاغذی را نسبت به پلاستیکی بازگو کردیم. از آن جایی که امروزه تقاضا برای خرید لیوان یکبار مصرف کاغذی به دلایل ذکر شده بالا از  لیوان های پلاستیکی بسیار بیشتر است، خرید دستگاه تولید لیوان کاغذی برای صاحبان کسب و کار می تواند از سود بسیار بالایی برخوردار باشد. گروه بازرگانی دامون مبنا آسوریک وارد کننده بهترین دستگاه ها و ابزار آلات صنعتی است و شما م توانید برای تهیه آن ها با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *