راهنمای خرید دستگاه cnc چوب

یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های مورد نیاز برای کار با چوب که تقاضای بسیاری در نواع صنایع مرتبط دارد، دستگاه سی ان سی چوب است. چرا که با کمک این دستگاه می‌توان از آخرین فناوری برش چوب یا پرس و براده کاری استفاده کرد.

در ادامه این مقاله از مجموعه دامون مبنا، یک راهنمای خرید دستگاه cnc چوب ارائه می کنیم و در مورد ویژگی‌های بهترین دستگاه cnc چوب صحبت می کنیم.

ضرورت استفاده از دستگاه cnc چوب

دقت دستگاه cnc چوب

برای اینکه بتوان بهترین دستگاه cnc چوب را خریداری کرد، ابتدا باید با اینکه این دستگاه چیست و چه اجزائی دارد، آشنا شد. دستگاه های سی ان سی چوب جزء ماشین آلات جدید و توسعه یافته هستند که طی چند سال اخیر به صنایع چوب راه پیدا کرده‌اند. به کمک این دستگاه و توسط برنامه‌های کامپیوتری، می‌توان عملکرد و فرآیندهای مختلفی که در صنایع چوب انجام می‌شود را کنترل کرد.

این دستگاه قابلیت اتصال به کامپیوتر را دارد؛ بنابراین دستورالعمل‌ها به صورت پیش فرض از قبل به کامپیوتر داده می‌شوند. سپس کامپیوتر این اطلاعات را به دستگاه سی ان سی چوب منتقل می‌کند. این انتقال سریع اطلاعات باعث می‌شود فرآیندهای مختلف در صنعت چوب، بسیار سریعتر انجام شود.

در حالت عادی، اگر اطلاعات توسط نیروی انسانی مخابره شود، کسب و کار مورد نظر باید زمان بسیار زیادی را برای انتقال اطلاعات، صرف کند. اما دستگاه سی ان سی چوب، به دلیل قدرت و سرعت بالا در انتقال اطلاعات، جایگزین مناسبی برای نیروی انسانی است.

نکات مهم راهنمای خرید دستگاه cnc چوب

با توجه به کاربرد گوناگون و گسترده دستگاه cnc در صنایع مختلف، محصولاتی با ویژگی های مختلف در بازار آن وجود دارند. بنابراین اگر یکی از متقاضیان خرید دستگاه سی ان سی چوب هستید، باید برای پیدا کردن یک محصول با کیفیت به چند مسئله مهم توجه کنید. در ادامه همه عوامل مهمی که در یک راهنمای خرید دستگاه cnc چوب باید به آن توجه کرد را بررسی می کنیم.

1. هزینه خرید دستگاه

دستگاه cnc چوب از تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای استفاده می‌کند؛ بنابراین هزینه ای که برای خرید آن می پردازید، بالاست. اهمیت داشتن یک راهنمای خرید دستگاه CNC چوب اینجا بیشتر هم می شود. چرا که با توجه به هزینه بالایی که صرف آن می شود، باید از کیفیت، عملکرد و طول عمر بالایی برخوردار باشد.

شما باید توجه کنید هنگام خرید دستگاه‌های سی ان سی چوب، فقط به مسائلی مثل قیمت پایین توجه نکنید. کارایی و کیفیت دستگاه اهمیت بیشتری نسبت به قیمت دارد. چرا که ممکن است هنگام استفاده از دستگاه با مشکلات بسیار زیادی مواجه شوید و مجبور به پرداخت هزینه های بیشتری شوید.

2. عملکرد بهینه دستگاه

شما قرار نیست فقط ۲ یا ۳ مرتبه از دستگاه cnc چوب استفاده کنید. دستگاه شما باید قابلیت انجام عملیات های پی در پی برای بازه زمانی طولانی مدت را داشته باشد. اگر فقط با چند مرتبه استفاده دستگاه آسیب ببیند، بازدهی لازم را نخواهید داشت. همچنین دقت دستگاه باید بالا باشد تا کار را با ظرافت زیادی انجام دهد.

بنابراین دومین عاملی که باید هنگام خرید دستگاه cnc چوب به آن توجه کنید، کیفیت و عملکرد بهینه دستگاه است. یکی از مشکلاتی که برای بسیاری از کسب و کارها اتفاق می‌افتد، این است که باید به صورت مداوم برای تعمیر دستگاه، هزینه پرداخت کنند و این کار باعث می‌شود بازدهی ماهانه یا سالانه شما کاهش پیدا کند.

شما می توانید برای اطمینان از عملکرد بهینه دستگاه، از تجربیات دیگران در این زمینه استفاده کنید و مشخصات فنی و اینکه ساخت کجاست را کامل بررسی کنید. پیشنهاد می کنیم برای این کار از مشاوران دامون مبنا کمک بگیرید. برای این کار می توانید به راحتی با ما تماس حاصل نمایید و مشاوره های لازم در این زمینه را دریافت کنید.

3. ابعاد دستگاه

موضوع دیگری که  باید در این راهنمای خرید دستگاه cnc به آن اشاره کنیم، این است که شما با توجه به ویژگی های کارگاه خود، به ابعاد دستگاه هنگام خرید آن توجه کنید. البته این موضوع بسته به ابعاد پروژه شما هم می تواند متفاوت باشد.

ابعاد دستگاه cnc چوب

4. کارکرد راحت

استفاده از این دستگاه باید ساده باشد. باید نحوه کار کردن دستگاه را به اپراتوری که برای کار با دستگاه استخدام کرده‌اید، آموزش دهید.‌ شاید این موضوع در ابتدا برای شما مهم نباشد. اما دستگاه‌های بسیار زیادی در صنایع وجود دارند که به علت کارکرد سخت یا پیچیده، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند. همچنین برخی از دستگاه ها به خوبی کار نکرده و زمان زیادی از اپراتور می‌گیرند.

5. کشورهای ارائه دهنده دستگاه‌ های cnc چوب

یکی از مهمترین نکاتی که هنگام خرید دستگاه cnc چوب باید به آن توجه کنید، برند دستگاه یا کشور ارائه دهنده آن است. هر کشور دستگاه خود را با ویژگی‌های منحصر به فردی تولید می‌کند. بنابراین بهتر است قبل از هر اقدامی کیفیت دستگاه هر کشور را بررسی کنید. در ادامه انواع دستگاهی که توسط کشورهای مختلف ارائه می‌شوند را برای شما بیان می‌کنیم.

  • دستگاه‌ های cnc چوب اروپایی

اگر توانایی پرداخت هزینه بالا برای خرید دستگاه سی ان سی چوب را دارید، ما به شما دستگاه سی ان سی چوب اروپایی را پیشنهاد می‌کنیم.

در واقع اگر بخواهید این دستگاه را در خود کشور اروپا خریداری کنید، مجبور به پرداخت هزینه زیادی نخواهید بود. ولی هزینه گمرک و حمل و نقل برای ورود این دستگاه به کشور باعث شده است که قیمت دستگاه‌ سی ان سی چوب اروپایی در داخل کشور بسیار بالا باشد. البته از این موضوع نباید چشم پوشی کرد که این دستگاه ها قابلیت و کاربرد بسیار زیادی دارند و در سراسر اتحادیه اروپا محبوب هستند. اما به علت قیمت بالا، معمولاً افراد کمی از این دستگاه استفاده می‌کنند.

  • دستگاه های cnc چوب ترکیه و چین

از جمله دستگاه‌های پرطرفدار در کشور ما، دستگاه‌های سی ان سی چوب ساخت ترکیه و چین هستند. هزینه گمرک و حمل و نقل برای دستگاه هایی که از کشور ترکیه و چین وارد می‌شوند، کمتر است. زیرا مسافت کشورهای ترکیه و چین تا کشور ایران نسبت به اروپا، کمتر است.

جدا از این مسئله، کشورهایی مثل ترکیه و چین تاکنون سعی کرده‌اند در زمینه تولید دستگاه‌های سی ان سی چوب بسیار دقیق عمل کنند. به همین دلیل با اضافه کردن آپشن‌های مناسب به دستگاه‌ها، فروش بسیار مناسبی به سایر کشورها داشتند.

تمامی این دلایل در نهایت باعث شده است اکثر افرادی که در داخل کشور به دستگاه‌های سی ان سی چوب نیاز دارند، از دستگاه‌های کشور ترکیه و چین استفاده کنند.

  • دستگاه‌ های cnc چوب ایران

طی چند سال اخیر، ایران تمامی تلاش خود را داشته است تا بتواند در این زمینه به استقلال کافی برسد. به همین دلیل متد و روش‌های ساخت این دستگاه را به دست آورده است. امروزه انواع مختلفی از این دستگاه‌ها در داخل کشور تولید می‌شوند که با قیمتی بسیار کمتر از قیمت دستگاه‌های خارجی به فروش می‌رسند. اگر قصد خرید دستگاه‌های سی ان سی چوب ایرانی را دارید، حتماً باید عملکرد و کیفیت آنها را ارزیابی کنید.

6. اجزاء تشکیل دهنده دستگاه

یکی دیگر از مهمترین عواملی که باید هنگام خرید دستگاه cnc چوب به آن توجه کرد، اجزاء تشکیل دهنده آن و ویژگی های هر یک از آنهاست. به همین دلیل در ادامه بخش های تشکیل دهنده دستگاه cnc چوب و در نهایت مسائل فنی که باید به آن توجه کنید را بررسی می کنیم.

پیشنهاد به مطالعه مقاله: دستگاه تولید دستمال کاغذی سودده تر است یا دستگاه تولید ماسک؟

بررسی بخش ‌های تشکیل دهنده دستگاه cnc چوب

اگر قصد دارید به تنهایی کیفیت و عملکرد دستگاه‌های سی ان سی چوب را مورد بررسی قرار دهید، قبل از هر اقدامی باید با اجزای تشکیل دهنده این دستگاه آشنایی داشته باشید. در ادامه بخش‌های دستگاه سی ان سی چوب را به طور کامل برای شما بیان می‌کنیم تا با شناخت هر یک از آنها بتوانید خرید مناسبی داشته باشید.

  • اسپیندل

اسپیندل یکی از بخش‌های مهم و اصلی دستگاه cnc چوب است. در صورتی که اسپیندل وجود نداشته باشد، عملکرد دستگاه cnc چوب کاملاً متوقف خواهد شد. این بخش شامل موتورهایی با سرعت و توان بسیار زیاد است که قادر هستند از حدود ۱۲ تا ۲۴ هزار دور در هر دقیقه بچرخند. شما می‌توانید بر اساس عملکرد و نحوه استفاده از دستگاه سی ان سی چوب سرعت موتورها را تنظیم کنید.

میزان برق مصرفی این بخش، نسبت به سایر بخش‌های دستگاه بیشتر است و معمولاً اسپیندل نیاز به 2 تا 9 کیلو وات برق دارد. به دلیل چرخش بسیار سریع موتورها، امکان داغ شدن آنها وجود دارد؛ به همین دلیل باید از خنک کننده‌ها در کنار اسپیندل استفاده کرد.

  • بال اسکرو و چرخ دنده دستگاه cnc چوب

یکی دیگر از بخش‌های دستگاه سی ان سی چوب، بال اسکرو و چرخ دنده آن است. بال اسکرو، یکی از ارکان اصلی دستگاه cnc چوب است. این بخش کمک می‌کند سطح چوب کاملاً صاف و یکدست باشد و هیچگونه برجستگی یا برآمدگی روی آن وجود نداشته باشد. البته این بخش در برخی از دستگاه‌های صنعتی فلزی دیگر نیز وجود دارد.

در رابطه با بخش چرخ دنده دستگاه، باید گفت که این بخش سال‌هاست که به علت ایجاد مشکلات مختلف کنار گذاشته شده است و از آن استفاده نمی‌شود.‌ البته حذف این بخش از دستگاه، هزینه بسیار زیادی دارد. ولی در هر صورت برخی از کسب و کارها برای افزایش بازدهی و راندمان، این هزینه را پرداخت می‌کنند.

  • ریل‌ های حرکتی

یکی دیگر از بخش‌های تشکیل دهنده دستگاه سی ان سی چوب ریل‌های حرکتی آن است. از وظایف این بخش از دستگاه cnc  چوب، هدایت ماشین در یک مسیر خطی با حداقل اصطکاک است. در داخل کشور معمولاً ریل‌های حرکتی تولید نمی‌شود یا تولید آنها بسیار محدود است. به همین دلیل برای خرید این بخش از دستگاه سی ان سی چوب باید به سایر کشورها مراجعه کنید.

هنگام خرید ریل‌های حرکتی، توجه بسیار زیادی داشته باشید. گاهی اوقات ممکن است افرادی به شما فروش ریل‌های حرکتی دستگاه سی ان سی با قیمت پایین پیشنهاد کنند. این ریل‌ها در صورتی که کیفیت پایینی داشته باشند، ممکن است به سرعت خراب شوند و در این حالت شما مجبور به پرداخت هزینه مجدد برای خرید ریل حرکتی خواهید بود.

  • کنترلر دستگاه cnc چوب

کنترلر دستگاه cnc چوب

با کمک این بخش از دستگاه سی ان سی چوب، شما می‌توانید نظارت خوبی بر عملکرد دستگاه داشته باشید.

یکی از مزایای این قسمت از دستگاه سی ان سی این است که می‌توانید آن را با کیفیت پایین‌تر و قیمت کمتر نیز خریداری کنید. زیرا کیفیت و عملکرد انواع ارزان قیمت این بخش، مشابه کنترلرهای گران قیمت است. البته نوع کنترلری که شما خریداری می‌کنید، به دستگاه سی ان سی چوب نیز وابسته است. اگر باقی بخش‌های دستگاه با کیفیت و گران قیمت هستند، بهتر است برای نظارت و کنترل بهتر، از کنترلر‌های با کیفیت بالاتر و در مقابل گران‌تر استفاده کنید.

  • شاسی و بدنه دستگاه سی ان سی

یکی از عوامل موثر بر راندمان و بازدهی کار، عملکرد شاسی و بدنه دستگاه سی ان سی چوب است. مثلاً در خط تولید ام دی اف شما نیاز به برش پی در پی و منظم دارید. این کار باید با دقت بسیار بالا انجام شود. اما گاهی اوقات کیفیت پایین شاسی دستگاه سی ان سی چوب باعث می‌شود فرآیند براده برداری به خوبی انجام نشود. یعنی ممکن است شاسی هنگام عملکرد دستگاه، دچار لرزش شود و این لرزش می‌تواند بر نتیجه نهایی تاثیر گذار باشد.

مسائل فنی راهنمای خرید دستگاه cnc چوب

هنگام خرید دستگاه cnc چوب علاوه بر اینکه باید به ویژگی‌های ظاهری و قیمت آن توجه کنید، لازم است مسائل فنی را نیز بررسی کنید. در ادامه برخی از عوامل مهم فنی که باید هنگام خرید دستگاه به آن توجه کنید را برای شما بیان می‌کنیم:

1. قدرت موتورهای فرمان

قدرت موتور اهمیت بسیار زیادی دارد. این بخش از دستگاه سی ان سی چوب، معمولاً هزینه بالاتری دارد. به همین دلیل در صورتی که خراب شود، باید برای تعمیر آن هزینه زیادی پرداخت کنید. در نتیجه از همان ابتدا موتورهای فرمان را بررسی کنید تا از کیفیت و کارآیی لازم برخوردار باشند. قدرت موتور فرمان باید متناسب با فعالیت شما باشد. برای مشاوره در این زمینه متناسب با کار خود، می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

2. برند موتورهای فرمان

علاوه بر کارایی و عملکرد موتورهای فرمان، باید برند خوبی را انتخاب کنید. متأسفانه طی چند سال اخیر برخی از برندها نتایج خوبی را از خود نشان نداده‌اند. به همین دلیل سعی کنید هنگام خرید دستگاه سی ان سی چوب، از تجربیات افراد دیگر استفاده کنید. مثلاً موتورهای فرمان پاناسونیک و دلتا نتایج بسیار خوبی داشتند و عملکرد آنها نیز مناسب بوده است. در صورت خراب شدن موتور نیز می‌توانید از خدمات پشتیبانی این دستگاه‌ها استفاده کنید.

3. ابعاد دستگاه

قبل از خرید دستگاه سی ان سی چوب، به محیطی که قرار است دستگاه در آن قرار بگیرد توجه کنید. اندازه دستگاه باید متناسب با محیط فعالیت شما باشد. ابعاد هر یک از بخش‌های دستگاه را قبل از خرید پیش بینی کنید.

 دستگاه‌های بزرگ فقط فضای زیادی از محیط کار شما را اشغال خواهند کرد و سودمند نخواهد بود. معمولاً دستگاه‌های سی ان سی بزرگ برای مراکزی مناسب است که محصولاتی در مقیاس انبوه تولید می‌کنند.

پیشنهاد به مطالعه مقاله: آیا شغل روغن گیری، کسب و کاری سودآور است؟

4. نوع، قدرت و سرعت اسپیندل

اسپیندل انواع مختلفی دارد. قبل از خرید دستگاه، نوع آن را مشخص کنید. انواع اسپیندل شامل ساده و tool changes است. قدرت اسپیندل نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و یکی از نکات فنی است که شما باید قبل از خرید دستگاه به آن توجه کنید.

معمولاً برای کار با چوب می‌توانید از اسپیندل با قدرت ۲ تا ۳ کیلووات استفاده کنید. نکته بعدی که باید به آن توجه کنید سرعت اسپیندل است. برای کار با چوب، سرعت اسپیندل باید از ۱۲ تا ۲۴ هزار دور باشد.

5. سیستم خنک کننده

موتورها هنگام چرخیدن، گرما و حرارت زیادی تولید می‌کنند. این داغ شدن موتورها می‌تواند بسیار خطرناک باشد و بازدهی دستگاه را پایین بیاورد. اگر نمی‌خواهید بعد از مدتی برای تعمیر دستگاه هزینه پرداخت کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از همان ابتدا، سیستم خنک کننده را در نظر بگیرید.

سیستم خنک کننده می‌تواند با کمک آب یا هوا، وظیفه خنک کردن دستگاه را انجام دهد. بسته به میزان سرمایه و بودجه خود یکی از انواع سیستم‌های خنک کننده را انتخاب کنید. البته معمولاً خنک کننده آب، کاربرد بیشتری نسبت به خنک کننده هوا دارد.

موارد فنی دیگری که باید هنگام خرید دستگاه سی ان سی چوب به آن توجه کنید، شامل عوامل زیر هستند:

  • سیستم محور
  • عملکرد کنترلر
  • فیکسچر نگهدارنده قطعات
  • جلوگیری از آلودگی صوتی دستگاه
  • گارانتی
  • ایمنی

دستگاه سی ان سی دست دوم بهتر است یا نو؟

اگر شما بخواهید برای کار با چوب، دستگاه‌های مختلفی مثل دستگاه پرس چوب یا دستگاه سی ان سی را خریداری کنید، مجبور به پرداخت هزینه بسیار زیادی خواهید بود. در این بین ممکن است به فکر خرید دستگاه سی ان سی دست دوم بیافتید تا با پرداخت هزینه کمتر خط تولید خود را راه اندازی کنید.

گاهی اوقات ممکن است بتوانید این دستگاه را با نصف قیمت دستگاه سی ان سی نو خریداری کنید. هنگام خرید دستگاه دست دوم بهتر است قدرت دستگاه، راندمان و بازدهی، سرعت موتورها و همچنین توان آن را ارزیابی کنید. فراموش نکنید دستگاه سی ان سی دست دوم ممکن است برای شما مخارج بیشتری را ایجاد کند.

بهترین دستگاه cnc چوب

در این مطلب یک راهنمای جامع خرید دستگاه cnc چوب را ارائه کردیم. همچنین اطلاعاتی در رابطه با اجزای دستگاه سی ان سی و نکات مهم هنگام خرید دستگاه بیان شد. اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار بر پایه چوب را دارید، دستگاه cnc چوب می تواند کمک بسیار زیادی به شما کند.

این دستگاه قادر است به شما قدرت نظارت و کنترل بر عملکرد سایر دستگاه‌ها را بدهد. شما می توانید از طریق دامون مبنا، بهترین دستگاه cnc چوب را تهیه کنید. شما می توانید مشخصات این محصول را به راحتی مشاهده کنید و پس از کسب اطلاعات لازم و دریافت مشاوره های مورد نیازتان، بهترین گزینه را متناسب با کسب و کارتان انتخاب کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *